II. fejezet – Könyvelés, pénzügy

Az egyházközség gazdálkodásának pontos könyvelése nagyon fontos és egyúttal a legtöbb problémát jelentő része az adminisztrációnak. Az Ariadne rendszer erre hatékony és rugalmas megoldást nyújt. Gyorsan rögzíthetők a gazdasági események és egy gombnyomásra előállnak a szükséges jelentések. Számos további szolgáltatással is rendelkezik, amelyek megkönnyítik a munkát és a könyvelési adatok felhasználását más célokra is. A könyvelést különleges (céges) könyvelői szakismeretek nélkül is helyesen el lehet végezni. Néhány ilyen szolgáltatás:

  • közvetlenül lehet pénztárbizonylatot készíteni a géppel. Vegyesen lehet használni a géppel és kézzel kiállított bizonylatokat, ha szükséges.

  • gyors, egyszerű adatbeviteli felület. A tipikus könyvelési esetek rögzítését gyorsító eszközei vannak.

  • könnyen javíthatók a könyvelési hibák

  • tetszőleges időszakra vagy egyéb ad-hoc szempontok szerint lehet jelentéseket készíteni

A könyvelés az első használatbavételkor gyakorlatilag azonnal megkezdhető, a II.3. szakasz - Pénztárkönyvi könyvelés fejezetben leírtak szerint.

A programban egy házipénztár és egy bankszámlaszám van beállítva. A helyes pénzforgalmi jelentésekhez nincs más beállításra szükségünk mint a nyitó összegek beállítására. A zárószámadáshoz még szükségünk lesz a költségvetés beírására.

A következő években más beállításra is szükségünk lehet, amelyeket részletesen ismertetünk a II.2. szakasz - Könyvelési beállítások fejezetben.

A pénztárkönyvi könyvelés folyamatát az alábbi ábra mutatja. Jól követhető, hogy az egyes jelentések elkészítésének milyen adatbeviteli műveletek az előfeltételei, mely műveletek végezhetők párhuzamosan (azaz nem előfeltételei egymásnak), illetve, hogy a jelentések kinyomtatása után vissza lehet térni az adatbevitelhez.

Tartalom

II.1. Könyvelés elindítása lépésről lépésre
II.2. Könyvelési beállítások
II.2.1. Könyvelési évek
II.2.1.1. Új év indítás
II.2.1.2. Nyitó összegek generálása az előző évi könyvelés alapján
II.2.1.3. Könyvelési év váltás, nyitott év
II.2.1.4. Könyvelési év törlése
II.2.2. Bank és pénztári nyitók, előző évi maradvány
II.2.3. Könyvelési kód és költségvetés
II.2.4. Bankszámlaszámok
II.2.4.1. Bankszámla letiltás
II.2.5. Házipénztár
II.3. Pénztárkönyvi könyvelés
II.3.1. Új pénzmozgás
II.3.2. Adatbevitel gyorsítása
II.3.3. Módosítás
II.3.4. Bizonylat készítés
II.3.4.1. Gépi bizonylat készítés
II.3.4.2. Próba bizonylat
II.3.5. Szűrés, keresés
II.3.6. Jelentések
II.3.6.1. Lista nyomtatás
II.3.6.2. Zárszámadás nyomtatás
II.3.6.3. Egyszeres beszámoló, mérleg és eredménylevezetés
II.3.6.4. Következő napi kimenő bizonylat lezárás és nyomtatás
II.3.6.5. Következő napi bejövő bizonylat lezárás és nyomtatás
II.3.6.6. Kétoldalas pénztárkönyv
II.4. Jelentések a pénztárkönyvből
II.4.1. Jelentések általános tudnivalók
II.4.2. Pénztárkönyv
II.4.3. Pénzkészlet jelentés
II.4.4. Naplófőkönyv (főkönyvi kivonat, pénztárkönyv jogcímek szerint)
II.4.5. Pénzmozgás táblázat
II.4.6. Zárószámadás nyomtatás
II.4.7. Egyszeres beszámoló, mérleg és eredménylevezetés
II.4.8. Következő napi összes bevételi/kiadási bizonylat lezárás és nyomtatás
II.4.9. PRÓBA Következő napi összes bevételi/kiadási bizonylat nyomtatás
II.5. Pénztárbizonylat készítés
II.5.1. Adatbevitel
II.5.2. Bizonylat nyomtatás
II.5.2.1. Egyedi bizonylat nyomtatás
II.5.2.2. Kötegelt pénztárbizonylat nyomtatás egy házipénztár esetén
II.5.2.3. Kötegelt pénztárbizonylat nyomtatás több házipénztár esetén
II.5.2.4. Kötegelt újranyomtatás
II.5.2.5. Próba nyomtatás
II.5.3. Bizonylat javítás
II.5.3.1. Módosítás
II.5.3.2. Törlés
II.5.3.3. Kontírozás
II.5.3.4. Sztornózás
II.6. Bankszámlakivonatok
II.6.1. Könyvelés a pénztárkönyvben
II.6.2. Bankszámlakivonat import
II.6.3. Bankszámlakivonat ellenőrzés
II.7. Tartozások, követelések–kötelezettségek
II.7.1. Új tartozás rögzítése
II.7.1.1. Tartozás rögzítése pénztárkönyvi könyvelésből
II.7.1.2. Tartozás rögzítése közvetlenül
II.7.2. Tartozás kiegyenlítése
II.8. Jelentések
II.8.1. Zárószámadás nyomtatás
II.8.2. Egyszerűsített beszámoló
II.8.2.1. A beszámoló elkészítésének folyamata
II.8.2.2. Előző évi beszámoló adatok megadása
II.8.2.3. A beszámoló nyomtatása

II.1. Könyvelés elindítása lépésről lépésre

Bármilyen könyvelési tevékenységhez meg kell nyitni az adott könyvelési évet. Ezt a menüben a Beállítások – Könyvelési beállítások alatt a Könyvelési évek menüponttal tehetjük meg. Amikor megkapja a programot akkor az aktuális évet már elindítottuk Önnek, ezért ezt átugorhatja.

Minden évben meg kell adni a nyitó pénzösszegeket (más néven előző évi maradvány) a programban. Ezt az első évben nekünk kell megtennünk, a menüben a Beállítások – Könyvelési beállítások alatt a Bank és pénztári nyitók segítségével. A nyitó összegek megadása nem előfeltétele a könyvelés megkezdésének, bármikor később is megtehetjük. Természetesen a pénzügyi jelentések csak helyes nyitó esetén lesznek helyesek.

Főleg új könyvelési év nyitásakor ( de lehet év közben is) megváltoztathatjuk a könyvelési jogcímeket, újakat vehetünk fel, illetve módosíthatjuk a régieket. Ehhez a menüben a Beállítások – Könyvelési beállítások alatt a Könyvelési kódok és költségvetés menüpontra kell kattintanunk. Ugyanitt írhatjuk be a költségvetést is. A költségvetés nem előfeltétele a könyvelés megkezdésének, bármikor később is megtehetjük.

Beállíthatjuk, hogy melyek azok a bankszámlaszámok, amelyeken forgalmat bonyolítunk. Újakat vehetünk fel és a nem használtakat letilthatjuk. Ez a lehetőség a menüben a Beállítások – Könyvelési beállításokon belül a Bankszámlaszámok menüpont alatt van.

Magát a könyvelést az Egyházközség – Pénztárkönyv menüpont alatt végezzük. Itt tudjuk kinyomtatni a szükséges jelentéseket is.